Komunikacja w zespole

Zarządzanie zasobami ludzkimi zawsze interesowało teoretyków biznesu, ponieważ nie jest tajemnicą, że to tak naprawdę pracownicy stoją za sukcesem każdej, dużej firmy. Nawet jeżeli pomysłodawca był genialnym kreatorem biznesu to bez oddanych i i znających się na rzeczy pracowników, nie odniósłby sukcesu, to oczywiste. Dlatego też tak ważna jest komunikacja w zespole http://tomaszkalko.pl/oferta/coaching-i-mentoring/, niezależnie o jakiej branży w tym momencie mówimy. To, w jaki sposób działa cały zespół będzie miało ogromny wpływ na działanie przedsiębiorstwa. Może być to dobrze naoliwiona machina, lub niepoprawnie zorganizowana, chaotyczna grupa ludzi. Od czego będzie zależeć odpowiednia komunikacja w zespole? Przede wszystkim od liderów. Dobrze dobrany segment menagerów, którzy będą zajmować się odpowiednimi procesami kadrowymi, szkoleniowymi itp., to podstawa udanego zespołu. Dobry menager będzie potrafił nie tylko zaplanować działania zespołu, ale także zminimalizować straty w przypadku konfliktu. Zarządzanie zasobami ludzkimi w znacznej mierze oparte jest na psychologii pracy, którą menagerowie powinni umiejętnie wykorzystywać. Nie można również zapomnieć o tym, że komunikacja w zespole musi opierać się na jasnych zasadach, wśród których nie ma miejsca na mobbing, nieodpowiednie zachowania, agresję czy niesprawiedliwe taktowanie członków zespołu. To bezwzględne minimum, które może pozwolić na to komunikacja w zespole została zachowana na najwyższym poziomie. Jak to osiągnąć w praktyce? Pracownicy muszą czuć, że są w zespole potrzebni, że są częścią organizacji, która może mieć na coś wpływ. Bardzo ważna będzie również motywacja, która różnorodnie może wyglądać, ale jej efekt powinien być taki sam. Wzmocnienie motywacji w samych pracownikach. Narzędzi motywacyjnych jest bardzo wiele, od nagród uznaniowych, po przedmioty materialne czy uznanie na forum publicznym. To będzie zadanie dla menagera odpowiedzialnego za konkretny zespół. To właśnie on powinien znać ich potrzeby i odpowiadać na nie w czasie rzeczywistym. Przy odpowiednim zarządzaniu, gdzie efektywność zespołu ciągle wzrasta, podobnie jak motywacja, można osiągnąć naprawdę imponujące wyniki. Co natomiast jeżeli przez pojedyncze jednostki w zespole trudno osiągnąć tego rodzaju poziom zorganizowania? Wszystko zależy od tego, z jakim problemem mamy do czynienia. Czasem konflikty w zespole generowane są np. przez nieumiejętny, a tym samym nieuczciwy w oczach jej uczestników, podział obowiązków lub nieadekwatne wynagrodzenia. Każde rozwiązanie takiego konfliktu musi wiązać się ze szczerą rozmową, w której obie strony przedstawiają swoje stanowiska, i tym tropem należy spróbować dojść do porozumienia. Nie wyklucza się jednak tego, że czasem komunikacja w zespole zostaje zaburzona przez pracownika, którego cechy charakteru kompletnie wykluczają porozumienie. W takiej sytuacji rozwiązanie umowy za porozumieniem stron czasami jest jedynym wyjściem, i generuje znacznie mniejsze straty niż regularne, gwałtowne i negatywnie wpływające na wszystkich pracowników konflikty w zespole.